PageRank ? metoda nadawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej ich jakość. Algorytm PageRank jest wykorzystywany przez popularną wyszukiwarkę internetową Google.
Został opracowany przez założycieli przedsiębiorstwa Google Larry?ego Page?a i Sergeya Brina podczas ich studiów na Uniwersytecie Stanforda w 1998 roku.
Nazwa algorytmu pochodzi nie od angielskiego wyrazu określającego stronę (ang. page), lecz od nazwiska twórcy, czyli Larry?ego Page?a. Wynik PageRank był pokazywany jest jako jedna z opcji dostępnych w pasku narzędziowym Google, sprawdzać można było go również w wielu serwisach niezależnych.Wiele firm marketingowych, które oferują na przykład usługi SEO takie, jak pozycjonowanie stron, zamieszcza na swoich stronach takie treści po to, aby zwiększyć zainteresowanie takimi usługami wśród potencjalnych klientów.
Na stronach internetowych należących do tego typu przedsiębiorców znajdziemy również przykładowe realizacje czy informacje na temat kwalifikacji osób zatrudnionych w takiej firmie.
SEF to pojęcie odnoszące się do jasnego i czytelnego formułowania adresów stron internetowych.