Płaszczowo-rurowy wymiennik ciepła

piec na olej opałowy
Rekuperatory ? przykłady Płaszczowo-rurowy wymiennik ciepła Wymiennik ciepła typu rura w rurze Płytowy wymiennik ciepła wymiennik spiralny Wymiennik płaszczowo-rurowy Osobny artykuł: Wymiennik płaszczowo-rurowy. Wymienniki płaszczowo-rurowe są jednym z najczęściej spotykanych typów wymienników w przemyśle41. Uniwersalność tego wymiennika wynika m.in. z: różnorodności możliwych układów (różna ilość biegów, przeciwprąd, współprąd, itd.) możliwość użycia elementów standardowych (rury, kołnierze, uszczelki, itd.) stosunkowej prostota obliczeń i dużej dostępności do odpowiedniego oprogramowania możliwości zastosowania w bardzo dużym zakresie ciśnień i temperatur1 szerokiej gamy możliwych materiałów konstrukcyjnych1. Zbudowane są z cylindrycznego płaszcza, w którym biegną wiązki rurek. Jeden z płynów przepływa w przestrzeni płaszczowej, a drugi wewnątrz rurek. Wymiana ciepła zachodzi w poprzek ścian rurek. Szczególnym przypadkiem jest wymiennik typu rura w rurze. Jego zaletą jest duża prostota.
Jego główną wadą jest mała wydajność (powierzchnia wymiany ciepła jest mniejsza niż powierzchnia płaszcza, co generuje duże straty ciepła do otoczenia).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wymiennik_ciep%C5%82a

Wymienniki bezkontaktowe

Podział Wymienniki ciepła są bardzo szeroką grupą urządzeń, które, w zależności od przeznaczenia, mogą różnić się między sobą wielkością i rodzajem budowy.
Wiedza dotycząca wymienników ciepła obejmuje wiele różnych dziedzin (np.
termodynamika, mechanika, metalurgia).

Konieczne jest więc jej usystematyzowanie.

Istnieje wiele podziałów opartych na różnych aspektach działania lub budowy wymienników1. Podział ze względu na sposób przepływu ciepła Ze względu na sposób przepływu ciepła wymienniki można podzielić na dwie główne grupy ? wymienniki kontaktowe (w których dochodzi do kontaktu płynów) oraz bezkontaktowe (w których płyny nie mają ze sobą kontaktu). Wymienniki bezkontaktowe można podzielić na rekuperatory (wymienniki przeponowe, z bezpośrednią wymianą ciepła), regeneratory (z pośrednią wymianą ciepła) oraz złoża fluidyzacyjne. W rekuperatorach płyny oddzielone są ścianką (przeponą), w poprzek której zachodzi wymiana ciepła.

Jeżeli w wymienniku takim nie zachodzi dodatkowa generacja ciepła są to rekuperatory proste.

Istnieją również rekuperatory, w których po jednej ze stron dodatkowo wytwarzane jest ciepło (np.

na drodze reakcji spalania lub reakcji jądrowej).

Wymienniki takie nazywają się rekuperatorami z wytwarzaniem ciepła. Przykładem takich wymienników są np.

reformery lub kotły płomienicowe.

Rekuperatory proste są najczęściej spotykaną odmianą wymienników w przemyśle. Należą do nich np.

wymienniki płaszczowo-rurowe lub wymienniki płytowe.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wymiennik_ciep%C5%82a

Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy

piec na olej opałowy
Nagrzewnica samochodowa Nagrzewnica ? urządzenie będące częścią samochodu, służy do ogrzewania wnętrza kabiny. Nagrzewnica zbudowana jest w postaci bloku użebrowanych rurek, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika. Napływające z zewnątrz zimne powietrze przepływa przez nagrzewnicę i po ogrzaniu jest kierowane do wnętrza kabiny.

Przepływ powietrza może być wspomagany wentylatorem. Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy: W przewodzie doprowadzającym gorącą ciecz do nagrzewnicy wmontowany jest zawór, którym reguluje się przepływ cieczy, a tym samym intensywność nagrzewania Przepływ cieczy nie jest regulowany, cały czas jest maksymalny, reguluje się natomiast sposób przepływu powietrza.

Powietrze wpadające z zewnątrz jest kierowane częściowo przez nagrzewnicę oraz bezpośrednio do kabiny, regulacja polega na ustawieniu stosunku powietrza nieogrzanego do powietrza ogrzanego. W niektórych samochodach w nagrzewnicy wmontowana jest grzałka elektryczna zasilana z instalacji elektrycznej samochodu.

Zadaniem tego elementu jest ogrzewanie przepływającego powietrza gdy temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska, np.

zaraz po uruchomieniu silnika.

Rozwiązanie to powoduje duże obciążenia instalacji elektrycznej. Innym sposobem ogrzewania samochodu jest ogrzewanie postojowe (zw.

webasto), które nie pobiera ciepła z układu chłodzenia, ale z bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego w wydzielonej do tego specjalnej komorze.

W tym systemie ogrzewanie kabiny nie jest uzależnione od pracy silnika. Jest stosowane na obszarach o niskiej temperaturze np. Szwecja, Alaska ale także coraz powszechniej w krajach o klimacie umiarkowanym gdyż pozwala szybciej przygotować samochód do jazdy (topi śnieg), wpływa na mniejsze zużycie paliwa i podnosi żywotność silnika (jednostka napędowa jest rozgrzana - nie występuje efekt tzw. zimnego startu)Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nagrzewnica_samochodowa
.
Dodane: 25-10-2016 07:56

Tagi: ogrzewanie kocioł na olej piec na olej kotły i piece

Widok do druku:

piec na olej opałowy