Historia koparki jednonaczyniowej

pompy hydrauliczne
Historia koparki jednonaczyniowej Do czasów zastosowania napędu parowego korzystano z maszyn napędzanych siłą żywą.

Jako pierwsze maszyny w działaniu przypominające koparki powstają różne rozwiązania pogłębiarek łyżkowych.

To poprzez przeniesienie idei rozwiązań technicznych z tych maszyn na rozwiązania pracujące na lądzie, powstają projekty pierwszych koparek. 1726 ? koparka przedsiębierna Duboisa; maszyna napędzana układem kołowrotów; układ kinematyczny maszyny najbardziej zbliżony do współczesnych rozwiązań; projekt niezrealizowany gdyż zbyt wyprzedzał swoją epokę 1753 ? koparka łyżkowa Belidora; maszyna napędzana przez deptak 1796 ? w Tyneside w Anglii Grimshaw zbudował przy wykorzystaniu maszyny parowej barkę do pogłębiania kanałów, jednak maszyna nie była typową koparką1 1835 ? amerykański mechanik William Otis skonstruował koparkę jednonaczyniową szynową z napędem parowym2, patent w lutym 1839 1870 ? zastosowanie lin stalowych zamiast cięgien łańcuchowych w osprzęcie roboczym koparek parowych 1874 ? firma Ruston, Proctor&Co opatentowała pełnoborotową koparkę parową 1880 ? Ralph R.

Osgood opatentował w Stanach Zjednoczonych koparkę zgarniakową3 1881/2 Sir W.G.
Armstrong & Co podjął się zaprojektowania i wyprodukowania pierwszej na świecie koparki parowej hydraulicznej; zbudowano tylko kilka egzemplarzy, lecz nie nastąpił dalszy rozwój napędów hydraulicznych koparek przez następne 70 lat 1884 ? pierwsza koparka z obrotowym nadwoziem wyprodukowana przez ?Whitaker & Sons? z Leeds 1890 ? firma Osgood zbudowała koparkę szynową zasilaną 2 silnikami elektrycznymi 1903 ? zastosowanie cylindrów parowych do napędu osprzętu koparki4 1904 ? John W.

Page uzyskał patent na łyżkę i olinowanie do koparki zgarniakowej5; rozwiązanie techniczne stosowane praktycznie w niezmienionej postaci do chwili obecnej 1908 ? pierwsza koparka parowa z gąsienicowym układem bieżnym wyprodukowana przez firmę Bucyrus 1910 ? pierwsze koparki zgarniakowe napędzane silnikami spalinowymi; produkowane przez firmę Menigham Machine Co6 lata 30.

XX w.
? powszechne zastosowanie silnika wysokoprężnego jako źródła napędu w koparkach linowych; rozwój technologii tworzyw sztucznych dał pierwsze próby zastosowania tej technologii w uszczelnieniach napędów hydraulicznych7; pierwsze próby wykorzystania napędu hydraulicznego wykonane w 1935 przez La Plante Choate w spycharce firmy Caterpillar 1952 ? pierwsze koparki gąsienicowe w Polsce 1954 ? firma Atlas Weyhausen zastosowała napęd hydrauliczny w osprzęcie roboczym koparki, podobne rozwiązania zastosowała firma Liebherr, lecz pierwszą w pełni hydrauliczną koparkę skonstruował firma Demag (koparka B504) 1958 ? pierwszy w Polsce prototyp koparki hydraulicznej skonstruowany w zakładach Waryńskiego Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka

Transportowanie na budowie

pompy hydrauliczne Plac budowy to obszar, na którym wykonuje się rozmaite prace budowlane począwszy od różnego typu wykopów, po montaż czy transport poszczególnych elementów.
W tym ostatnim przypadku zadania nie mogłyby być wykonywane, gdyby nie maszyny budowlane, które umożliwiają transport zarówno poziomy jak i pionowy.
Trudno więc sobie wyobrazić plac budowy bez takiego sprzętu jak różnego rodzaju podnośniki czy wyciągi.
Oczywiście transport mechaniczny, to nie jedyny rodzaj transportu z jakim mamy do czynienia na placu budowy, ponieważ wciąż nieodzowny jest także transport ręczny.
Jednak bez odpowiedniego oprzyrządowania i maszyn, zwłaszcza te najcięższe prace budowlane na pewno przebiegałyby znacznie wolniej.

Do czego służą sprężarki?

Z czym może się kojarzyć coś takiego jak sprężarka powietrza? Bez wątpienia pierwszą myślą będą urządzenia używane w warsztatach.

Czyli duży, solidny pojemnik ze stali na sprężone powietrze i połączony z nim silnik z kompresorem.

Takie maszyny czy narzędzia mają bardzo szerokie zastosowanie - od pompowania opon samochodowych po malowanie natryskowe i napędzanie kluczy udarowych. Czyli takich fajnych kluczy wydających dość charakterystyczny dźwięk a służących do np.
odkręcania kół. Jednak sprężarki to nie tylko urządzenia warsztatowe - to również elementy układów hamulcowych samochodów ciężarowych.
Co ciekawe to właśnie pneumatyczne a nie hydrauliczne układy hamulcowe są stosowane w ciężarówkach.

Tak więc każdy TIR czy też ciężarówka ma na swoim pokładzie sprężarkę/kompresor i zasobnik sprężonego powietrza.

Dlatego przy hamowaniu słuchać z ich strony takie "psssyyt"..

Widok do druku:

pompy hydrauliczne