Auta dla początkujących kierowców

zamek centralny seat toledoSporą popularnością wśród osób planujących zakup auta cieszą się samochody, z których korzystano podczas kursu prawa jazdy.

Nie jest to nic dziwnego, ponieważ każdy kierowca chce poczuć się pewnie za kierownicą, a taki samochód w pełni mu to umożliwia.

Wiele godzin spędzonych za kółkiem w samochodzie, z którego kursant korzystał pod opieką instruktora to dobry początek dla osób, które są zmuszone od razu samodzielnie korzystać z samochodu.

Większość jednak, przynajmniej na początku wybiera auta należące do rodziny czy znajomych i w ten sposób trenuje swoje umiejętności.

W końcu, gdy przychodzi moment na zakup auta, może już zdecydować się na coś odpowiedniego do swoich umiejętności.

Dlaczego niektóre części samochodowe są ważniejsze a inne mniej?

Jednymi z najważniejszych części samochodowych są elementy zawieszenia.
To one podtrzymują całą konstrukcję auta i stabilizują cały układ.
Zawieszenie jest tak bardzo istotne w aucie, gdyż przyległe do niego koła pozwalają kierującemu sterować autem w pożądany sposób.
Niezbędne jest odpowiednie zadbanie o części naszego zawieszenia szczególnie, gdy jesteśmy posiadaczami wiekowego auta. Bardzo powszechnie spotykaną sytuacją jest korozja właśnie od spodu samochodu, która znacznie może obniżyć wytrzymałość auta. W starych samochodach problem ten bardzo często występuje, a wiele osób zupełnie nie przywiązuje do niego wagi, gdyż nie są to widoczne elementy auta na pierwszy rzut oka.

Budowa opony

zamek centralny seat toledo
W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°.
Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia na jakie projektowano oponę.

Konstrukcja ta pozwala na rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza.

Opona diagonalna z opasaniem nazywana jest oponą opasaną. Zalety (w stosunku do opon radialnych): wyższy komfort jazdy, zwłaszcza na drogach o złej nawierzchni duża odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne Wady (w stosunku do opon radialnych): mniejsza precyzja prowadzenia znacznie gorsze zachowanie się opony w czasie jazdy po łuku zwiększone zużycie paliwa Opona radialna (promieniowa) W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie ? stąd nazwa), czyli pod kątem 90°. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje większą elastyczność boku opony, a warstwy opasania zapewniają usztywnienie bieżnika, co odpowiednio poprawia zachowanie się podczas jazdy po łuku i zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Zalety (w stosunku do opon diagonalnych): precyzyjne prowadzenie mniejsze zużycie paliwa Wady (w stosunku do opon diagonalnych): niska odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne konieczność stosowania tulei metalowo-gumowych w zawieszeniu Opona dętkowa Opona dętkowa, opatentowana przez firmę Michelin w 1930 roku, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest dętka. Oponę dętkową oznacza się TT (z ang.: Tube Type). Opona bezdętkowa Opona bezdętkowa, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest sama opona.

Szczelność pomiędzy oponą a obręczą zapewnia odpowiednio wzmocniona stopka.

Oponę bezdętkową oznacza się TL (z ang.: Tube-less). Opona "runflat" Runflat to technologia umożliwiająca jazdę na przebitej oponie na dystansie do 80 km z prędkością do 80 km/h.

W razie uszkodzenia lub przebicia boki w tradycyjnej oponie ulegają poważnym odkształceniom i uniemożliwiają dalszą jazdę.
W oponach typu runflat boki opony są znacząco wzmocnione, co zmniejsza jej ugięcie podczas nagłej utraty ciśnienia, po przebiciu nadal zachowują elastyczność6.

Podstawową wadą tego typu opon jest niższy komfort jazdy i wyższe opory toczenia niż w tradycyjnych oponachŹródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna.